09 februar 2007

VM tur til Arosa, Sveits med det norske landslaget

Dag 1, lørdag 6. Januar

Tidlig lørdag morgen tok jeg toget til Oslo sentralbanestasjon for så å bli plukket opp av landslagstrener Vidar Nyhus, som skulle kjøre oss ned til Saas Fee i Sveits. Jeg møtte Vidar, og vi kjørte ned til havna hvor Kielfergen gikk fra. Vel om bord trasket vi rundt i all kjedsomhet i mange timer. Dagen endte godt med at Vidar vant 4 tusen i black jack!!

Dag 2, søndag 7. Januar

Søndag formiddag er vi endelig på hjul igjen, 3 timer forsinket i havn. Etter en ti timers tur med kun to stopp på 30 minutter til sammen, var vi framme i Saas Fee. Der traff vi de andre landslagskjørerne; Helene Olafsen og Øystein Wallin, og booket oss inn på hotellet.

Her er det svenske og norske landslaget samlet

'

Dag 3, mandag 8. Januar

Første dag med trening. Vi spiste en meget god frokost, dro på oss klærne og stakk opp i bakken, eller isbreen, som ligger ved en 3500 meter. Da vi kom ned igjen etter en fin treningsdag, var det bare å slappe av og arbeide med skole.

Fra venstre Vidar Nyhus, Stian Sivertzen, Øystein Wallin og Helene Olafsen og bak er bilene våre!

Dag 4, tirsdag 9. Januar

Vi våknet opp lyn klare for å dra i bakken. Men været ville det annerledes. Bakken og heisen var stengt, så det var ikke annet å gjør enn å bli nede å finne på noe annet. Vi var en tur innom en svømmehall/spa, og brukte noen timer på å preppe brett før vi pakket baggene og tok en god natts søvn.

Dag 5, onsdag 10. Januar

I løpet av natten hadde vi fått en ny romm kamerat, Pappa, Morte

n Sivertzen. Han reiste et par dager etter oss for å bli med på turen videre til Arosa og VM. I dag var dagen for å reise til til den andre siden av Sveits. Etter en 5 timers kjøring i sikk sakk er vi framm

e på hotell Crystal i Arosa. Fire stjerners hotell. Vi booket inn og fikk tildelt noen fine rom. Middag ble en positiv ovrraselse, fire retter og det beste bordet i restauranten. Dette kan vi leve med, tenkte vi.

Dag 6, torsdag 11. Januar

Blå himmel og solskinn inn på rommet lover bra for treningsdag nummer 1 i VM løypa. Klokken 10.30 startet treningen. Vi blir møtt på start av verdens beste snowboardcross-kjørere. (Snowboardcross er e

n fartsgren hvor utøverne kjører i heat på fire ned en løype full av svinger og hopp). Løypa var ganske lang(ca 1400 meter) og besodr av 9 pukler, 7 svinger og 4 små hopp. En ganske slakk løype og mye svinger som gjør den mindre utfordrende.

Her er litt av VM løypa

Dag 7, fredag 12. Januar

I dag var det også satt av tid til trening i løypa, så vi skulle få kjørt oss skikkelig inn i den. Etter noen justeringer fra vår svenske coach Jonte, dro vi hjem til hotellet igjen for å gjøre både brettene og oss selv klare for den store morgendagen.

Dag 8, lørdag 13. Januar

Kvalifiseringsdagen var kommet. Sola skinte og formen var på topp. Vi kjørte gjennom løypa for å klargjøre oss for tidskvalifiseringen. Førstemann ut av oss, Øystein, kom in

n på tiden 1.06.57 og like etter han kom jeg inn på tiden 1.06.68. Dette hold

t ikke for å kvalifisere oss, så vi måtte dra på skikkelig i 2. omgang. Øystein klarte det ikke, men jeg forbedra tiden til 1.06.09, som gjorde jeg kvalifiserte meg som nr 29 av 32. Helene kvalifiserte seg til finalen i dameklassen som nummer 10 av 16. Blide og glade endte de to fornøyde, og en ikke fullt så fornøyde brettløvene dagen med nok en god natt søvn.

Stian i mål etter Tidskvalifiseringen

Dag 9, søndag 14. Januar

Helene og Stian var klare for Heatkjørin

g. Litt smånervøse står de på start klare for å kjøre. Da var det Stian sin tur til å starte. Startgaten falt ned og Stian ut som nr 3 av startgaten og endte som nr 3 i mål. Dessverre ikke godt nok til å komme videre. Da var det Helenes tur. Som nr 3 ut av startgaten endte hun som nr 2 i mål etter en fantastisk forbikjøring, som gjorde at hun kom videre til semifinale. Landslagstreneren Vidar Nyhus sammen med de andre norske

hoppet nede i målområdet. Nå skulle helene kjøre i heat med OL-vinner og tidligere Verdensmester. bAANG! Porten hadde gått ned, Helene var nr 1 ut av porten, hun kjørte strålende hele løypa og sikra første plassen inn i mål. Vi trur vi aldri har vært så ”stooka” før. Helene Olafsen fra Oppegård er i finalen. Hun slo ut ”OL” vinneren!!! Klar på start er hun, nervøs som bare det. Der gikk starten Helene har en strålende start, men litt uheldig i en sving og mister mye fart så hun blir liggende som nr 3. Hun kommer hoppende inn i mål som nr 3! Vidar blir så fornøyd at han omtrent hoppet i været av glede. Han var så fornøyd av kjøringen til denne ungjenta som er yngst av alle damene og slo ut 60 stykker!!

Det sier litt om hennes talent. Da var det tid for å komme seg tilbake på hotellet for å feire. Jeg endte på 31. plass og Øystein Wallin på 38. i VM.

Dag 10, mandag 15. Januar

Dagen for å ta turen tilbake til vårt fedreland Norge! Etter 17 timers reise var de alle kommet seg hjem etter en fantas

tisk tur og mye moro, med mange gode erfaringer i baklomma. Et minus var den lange reisen, men blir vi skikkelig gode, blir det vel business på oss ogsåJ

Her er vi i bilen på en kjedelig tur hjem!